10 myter om mat
Myt 1. Blåbär innehåller mer antioxidanter än andra frukterDessa bär är egentligen är inte bären hälsosammare än annan frukt.
Blåbär är bara rika på en sorts antioxidanter, som också finns i andra frukter exempelvis druvor. Den röda vindruvan ligger inte bara högre upp på listan, den är dessutom billigare än blåbär.
Myt 2. Fettsnål mat hjälper dig att gå ner i vikt
Fettsnåla alternativ och färdiglagade rätter är alltid lockande när man försöker gå ner i vikt. Men inte nog med att de ofta är fullproppade med socker, kolhydrater och syntetiska sötningsmedel, de kan också innehålla lika många kalorier som "fetare" livsmedel.
Myt 3. Nattmaten gör dig fet
Kalorier är kalorier, oavsett om du äter dem på morgonen, dagen eller natten. Studier som har gjorts på apor visar att djuren inte ökar i vikt oavsett om de äter 6 procent eller 65 procent av maten på natten.
Myt 4. Ägg höjer kolesterolet
Trots att ägg innehåller kolesterol, så kan vår kropp variera hur mycket kolestrol den själv producerar. Helt enkelt, kroppen producerar mindre kolesterol om vi äter ägg. Studier vid University of Surrey har funnit att, efter att ha ätit två ägg om dagen under 12 veckor, hade ingen av testpersonernas kolesterolnivåer höjts.
Och samtidigt som ägg är relativt kalorisnåla (75 i ett kokt ägg), innehåller de också D-vitamin, B12-vitamin och andra näringsämnen.
Myt 5. Margarin är dåligt för hjärtatDet var sant, förr. Margarin var tidigare fullpackat med transfetter som höjer det onda kolesterolet, vilket bromsar nedbrytningen av fett i kroppens fettceller, och minskar det goda kolesterolet. Vilket ökar risken för hjärtsjukdomar och diabetes.
Men margarinet har nu gjorts om och innehåller nu istället mer hälsosamma - fleromättade och enkelomättade - fetter.
Vissa menar att margarin är ett nyttigare alternativ än smör.
Myt 6. Koffeinfritt kaffe påverkar inte din energinivå
Man kan ju tro att koffeinfritt kaffe ska var just det - fritt från koffein. Men sanningen är att det innehåller koffein - även om det bara är lite: 5 mg jämfört med den ordinarie halten - 90 mg eller mer som i bryggt kaffe.
Dessutom har forskning visat att koffeinfritt kaffe kan göra dig sömnigare än inget kaffe alls. Forskare har upptäckt att en koffeinhalt på mindre än 10 mg faktiskt gör att människor känner sig mer trötta och får sämre minne.
Myt 7. Frukt och grönt ska förvaras i kylen
En vattenmelon som står i rumstemperatur har dubbelt så mycket betakaroten och 20 procent mer lykopen - båda antioxidanter - efter två veckor än en melon som förvarats i kylskåp under samma tid. Även bananer och persikor blir mer näringsrika om de försvaras i 20 grader.
Myt 8. Ät lite och ofta för att gå ner i viktForskare har jämfört viktminskning hos människor som äter på både sätten - mycket och sällan och lite och ofta - och fann att de gick ner lika mycket. Skillnaden var att gruppen som åt sex små mål om dagen var mer benägna att gå upp i vikt igen.
Myt 9. Råa grönsaker är mer näringsrika än kokta
Länge har den allmänna sanningen varit att när grönsaker kokas försvinner en del av nyttigheterna. Men det är nödvändigtvis inte sant. Morötter är ett typexempel; när de kokas uppstår en skada på cellerna vilket frigör tre gånger så mycket betakaroten, en antioxidant som skyddar vår hud.
Myt 10. Vitt kött är mer fettsnålt än rött
Många som vill gå ner i vikt väljer kyckling som proteinkälla. Men fågel kan vara fetare är en mager köttbit. Myten kommer förmodligen från den tiden då slaktarna lämnade mer fett kvar på skivorna. Nu är fetthalten nästan densamma. En magert utskuren biff innehåller så lite som 5 gram fett per 100 gram, medan kycklinglår kan ha upp till 9 gram per 100 gram.
Källa: Aftonbladet

NÅGRA MYCKET ENKLA KOMMENTARSREGLER
1. Kommentarerna måste godkännas av mig innan de syns på bloggen. De allra flesta kommentarer publiceras, men några enkla regler tycks det finnas behov av!
2. Du behöver inte hålla med om vad som står i inlägg och kommentarer - MEN HÅLL GOD TON OCH VISA RESPEKT!! Konstruktiv/schysst framförd kritik, ironi och så vidare är självklart okej, men rent rasistiska och/eller överdrivet otrevliga kommentarer liksom rena personangrepp publiceras inte.
3. ALLT SOM LIKNAR SPAM/REKLAM ELLER PÅ NÅGOT SOM HELST ANNAT SÄTT INTE ÄR RELEVANT TILL MIN BLOGG RADERAS!! MIN BLOGG ÄR INGEN REKLAMPELARE!!
Jag vet nämligen redan att jag har fin blogg och har inga som helst planer att följa din blogg på Bloglovin! Och är din blogg så dålig att du måste ha tävlingar, länkbyten, frågestunder och ragga prenumeranter till Bloglovin för att överhuvudtaget få några besökare, är knappast jag heller intresserad av att läsa den!!!
4. 99,9999 % av kommentarerna som följer dessa enkla regler publiceras. Men jag förbehåller mig rätten att neka kommentarer som även på andra sätt kan anses olämpliga, stötande, irrelevanta eller liknande. Självklart gäller detta även länkarna i kommentarerna!
2. Du behöver inte hålla med om vad som står i inlägg och kommentarer - MEN HÅLL GOD TON OCH VISA RESPEKT!! Konstruktiv/schysst framförd kritik, ironi och så vidare är självklart okej, men rent rasistiska och/eller överdrivet otrevliga kommentarer liksom rena personangrepp publiceras inte.
3. ALLT SOM LIKNAR SPAM/REKLAM ELLER PÅ NÅGOT SOM HELST ANNAT SÄTT INTE ÄR RELEVANT TILL MIN BLOGG RADERAS!! MIN BLOGG ÄR INGEN REKLAMPELARE!!
Jag vet nämligen redan att jag har fin blogg och har inga som helst planer att följa din blogg på Bloglovin! Och är din blogg så dålig att du måste ha tävlingar, länkbyten, frågestunder och ragga prenumeranter till Bloglovin för att överhuvudtaget få några besökare, är knappast jag heller intresserad av att läsa den!!!
4. 99,9999 % av kommentarerna som följer dessa enkla regler publiceras. Men jag förbehåller mig rätten att neka kommentarer som även på andra sätt kan anses olämpliga, stötande, irrelevanta eller liknande. Självklart gäller detta även länkarna i kommentarerna!

Kommentarer
Postat av: Ari
Angående punkt 1 - Druvor billigare än blåbär? Mina 40 liter blåbär förra säsongen var gratis! Och har verkligen röd vindruva starkare antioxidanter än blåbär?
Postat av: Tobias
Man utgår givetvis från om man handlar i affären. Och enligt vissa forskare stämmer detta med antioxidanterna... :-)
Postat av: Jag föredrar att vara anonym
Väldigt intressanta punkter måste jag säga, dock kan vissa vidare-spekuleras så att säga.
Postat av: Tobias
Visst är det så. Man ska nog inte köpta detta rakt av!:)

















